Michaël Ramlal

Michaël Ramlal studeerde vormgeving en interactie aan de Haagse Hogeschool. Volgde tijdens zijn werk bij de Justitiële ICT Organisatie meerdere cursussen, zoals usability en user experience. Ontwerpt in zijn vrije tijd game apps, maar besteedt nog meer tijd aan zijn twee ragdoll katten.

Michaël is Interaction designer bij de Justitiële ICT Organisatie. Hij zoekt naar technologische oplossingen voor dagelijkse problemen binnen de gevangeniswereld. Zo ontwikkelt Michaël apps waardoor directieleden documenten kunnen ondertekenen.

Beeld: Tineke Dijkstra

En apps waarmee beveiligers op de voet gevolgd kunnen worden en gevangenen boodschappen kunnen doen.

'Toen ik in 2008 bij de Justitiële ICT Organisatie kwam solliciteren op de functie van vormgever, zei ik dat ze geen vormgever, maar een interaction designer konden krijgen.'

Gebruiksvriendelijk

'Ik heb vormgeving en interactie gestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Tijdens een stage als websitebouwer kwam ik erachter dat wat een opdrachtgever wil, vaak niet is wat de gebruiker van een website handig vindt. Dit vermoeden werd bevestigd toen ik computertrainingen ging geven als vrijwilliger bij een culturele stichting. Daar ontdekte ik bijvoorbeeld dat mensen het fenomeen ‘dubbel klikken’ met een muis onlogisch vinden. Als interaction designer kijk je naar wat de gebruiker nodig heeft – veel logischer om dit uitgangspunt als basis te nemen tijdens het ontwerpen van een product.'

Forensische zorg

'Op de afdeling ontwikkeling en projecten ontwerpen we informatiesystemen voor DJI die landelijk inzetbaar zijn. Om een voorbeeld te noemen: het Informatiesysteem Forensische Zorg (Ifzo) geeft direct inzicht in welke Nederlandse zorginstelling het beste aansluit op de psychiatrische zorgvraag van een gedetineerde. De verzorger van een patiënt die in aanraking is gekomen met justitie voert de indicatie van deze patiënt in Ifzo in, waarna het systeem matchende zorgaanbieders laat zien. Je zou het kunnen vergelijken met dat het ene ziekenhuis gespecialiseerd is in het uitvoeren van long-operaties en het andere in het behandelen van huidaandoeningen.'

Samenwerking ministeries

'Sinds september 2015 ben ik aanspreekpunt in een nieuw opgezet team binnen de afdeling ontwikkeling en projecten. Dit team houdt zich bezig met appontwikkeling voor tablets en mobiele telefoons. Zo zijn we nu in de ontwikkelfase van een app waarmee gedetineerden zelf hun boodschappen in de ‘gevangenissupermarkt’ kunnen bestellen. Nu worden er nog formulieren uitgedeeld, die weer opgehaald moeten worden. Dat kost veel mankracht; de app bespaart het personeel tijd. We ontwikkelen overigens niet alleen voor DJI, maar ook voor Rijkswaterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Over een niet al te lange tijd moeten alle departementen samenwerken, wij hebben hier dan al een voorsprong in genomen.'

Op de werkvloer

'Voor het ontwikkelen van een app doe ik veldonderzoek. Voor een app die constant bij moet gaan houden waar de gedetineerdenbusjes zich bevinden, reed ik een dag mee met de Dienst Vervoer en Ondersteuning. Wat die beveiligers op de werkvloer willen is interessant voor mij. Zo organiseer ik ook workshops en ontwikkel ik mockups om het gebruik vooraf te testen. Ik doe mijn werk goed als de gebruiker gemakkelijker, met minder fouten en dus blijer zijn werk kan doen.'

Video: Gamen met maatschappelijke impact

Michaël heeft altijd een fascinatie voor gaming gehad. In zijn werk als interaction designer bij DJI heeft hij zich ontwikkeld tot een expert op dit gebied. 'Gamen is veel meer dan entertainment. Met games ontwikkel je skills zoals samenwerken, kennis vergaren en ze stimuleren je om je prestaties te verbeteren. Daarom kunnen games prima gebruikt worden om bijvoorbeeld mensen iets aan te leren of om beleid te bepalen.'

Michaël ontwikkelde bij de Justitiële ICT Organisatie serious games die jongeren helpen bij hun terugkeer naar de maatschappij. Weten hoe dat in zijn werk gaat? Bekijk de video.

Michael loopt kantoor van DJI binnen.
Michael Ramlal – Serious Game Designer:

SSC-I is heel erg divers.
Je kan hier heel erg veel kanten op en je krijgt ook de mogelijkheid om goed te groeien hier.
Ik ben een Serious Game Designer, en ik ben op dit moment bezig met het bedenken van spelletjes.
Coole shit maken.
Hoe leuk is dat?
Als je je bed kan uit komen rollen en je gaat naar je werk toe om een spel te verzinnen, en dat het spel niet alleen leuk is om te spelen, maar ook nog een doel heeft voor een doelgroep.
En dat kunnen zijn: mensen die problemen hebben om mee te komen in de samenleving, die op een gegeven moment in een jeugdinrichting terechtkomen maar ook in een gevangenis terechtkomen.

Thessa Belt – Adviseur Innovatie en Ontwikkeling:

Het heeft toch best wel impact op de jongeren.
Je hoort soms best wel trieste verhalen.
En het voelt goed als je daar een soort van goeie inbreng bij kan hebben.”

Michael Ramlal – Serious Game Designer:

Als jij op een gegeven moment software kan ontwikkelen dat ervoor zorgt dat die mensen weer terug kunnen in de maatschappij, dan is dat goud.
We hebben een spel bedacht en door het beantwoorden van de juiste vragen bouw je een stad op.

Thessa Belt – Adviseur Innovatie en Ontwikkeling:

“Het innovatielab is een creatieve plek waarbij we na kunnen denken over innovatie en waarbij we kleinschalig kunnen experimenteren.
Verder is het ook het knooppunt van kennis binnen Justitie en Veiligheid en ook daarbuiten.
Michael en ik zijn onwijs aan het pionieren. De interaktieve tafel is inderdaad een mooi voorbeeld daarvan.
Daarmee bekijken we of we met Gamificatie de behandeling van jongeren wat meer vorm kunnen geven, en ook wat leuker vorm kunnen geven vooral, om te kijken of we de motivatie en concentratie kunnen verlengen.
Ik denk dat Michael echt laat zien dat IT heel erg leuk kan zijn en heel speels kan zijn.
Hele coole shit!

Eindtitel:
Rijksoverheid
Shared Service Center ICT
Wij dragen bij aan een veilige en rechtvaardige samenleving.