Veilig en efficiënt (samen)werken in een rijkskantoor

Een rijkskantoor biedt een aantrekkelijke werkomgeving waarin medewerkers goed kunnen (samen)werken en de binding met collega's en de rijksorganisatie kunnen versterken. Als ICT-dienstverlener verzorgt de Justitiële ICT Organisatie de ICT-voorzieningen voor een deel van de rijkskantoren. Daardoor zijn gebruikers van alle gemakken voorzien en kunnen zij veilig werken in hun eigen digitale werkomgeving.

Justitiële ICT Organisatie levert de basis

De Justitiële ICT Organisatie heeft 20 rijkskantoren in beheer voor meerdere JenV-organisaties, waaronder de Raad voor de Kinderbescherming, Justid, het Centraal Justitieel Incasso Bureau en het Openbaar Ministerie. Maar ook voor enkele rijksorganisaties buiten het JenV domein faciliteren wij de ICT-voorzieningen binnen het rijkskantoor, zoals de Dienst Uitvoering Onderwijs.
Wij zorgen dat deze organisaties binnen een rijkskantoor gebruik kunnen maken van de basis ICT-voorzieningen, zoals het netwerk (bedraad en onbedraad), aanlandwerkplekken, multifunctionele printers en de VoIP dienst. Daarnaast leveren wij ook persoonlijke apparatuur, zoals laptop en mobiele telefoon. 

Nieuwe rijkskantoren in gebruik

In de afgelopen periode zijn meerdere nieuwe rijkskantoren in gebruik genomen. De Autoriteit Persoonsgegevens en de Inspectie JenV namen afgelopen zomer hun intrek in het nieuwe rijkskantoor in Den Haag. 
In Vlissingen werd het Strategisch Kennis Centrum voor Georganiseerde en Ondermijnende Criminaliteit (SKC) geopend. De Justitiële ICT Organisatie leverde hiervoor niet alleen alle pandgeboden ICT, maar ook diensten als het Azure platform en de RWO-V full cloud laptop. 
Onlangs heeft de Justitiële ICT Organisatie ook haar diensten als pand- en device ICT-leverancier geleverd aan de Autoriteit Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal in het Groothandelsgebouw in Rotterdam.

Project Herman Gorterstraat

Momenteel wordt er hard gewerkt aan een nieuw rijkskantoor aan de Herman Gorterstraat in Utrecht. Dit rijkskantoor van maar liefst 38.000 m² biedt ruim 1200 werkplekken en is bestemd voor het Openbaar Ministerie, de Raad voor de Kinderbescherming, het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en de Directie Informatievoorziening van de Dienst Justitiële Inrichtingen. Ook de Justitiële ICT Organisatie zelf zal uiteindelijk in dit kantoor worden gehuisvest.
Het is een grootschalig project, waarbij rekening wordt gehouden met diverse klimaatambities, moderne voorzieningen en bijdetijdse ICT die het hybride werken mogelijk moet maken. Vanwege de omvang van het project vindt de bouw gefaseerd plaats. In 2025 moet het rijkskantoor klaar zijn voor alle gebruikers om in te werken.

Beeld: ©Justitiële ICT Organisatie
Marcel Hoogland, algemeen directeur Justitiële ICT Organisatie (midden) nam onlangs een kijkje in het toekomstige rijkskantoor onder begeleiding van Marco Langedijk (rechts), projectmanager Rijkskantoren.