Het Cloud Competence Center brengt cloudkennis samen

De Justitiële ICT Organisatie is gestart met het Cloud Competence Center (CCC). Vrijvertaald komt het gedeelte ‘Competence’ neer op het samenbrengen van verschillende expertises (competenties). Het CCC helpt bij de interne en externe kennisdeling van verschillende cloudtoepassingen. De behoeften aan clouddiensten groeien en daarom komt het Cloud Competence Center goed uit.

jio medewerkers aan het werk in de cloud
Beeld: ©Justitiële ICT Organisatie

Kennis op maat

Doordat de Justitiële ICT Organisatie meerdere opdrachtgevers heeft, is een standaard cloudtoepassing geen optie. Dat betekent ook direct dat elke opdrachtgever cloudadvies op maat verdient. Een handig voordeel is dat onze medewerkers al kennis hebben over de digitale werkomgevingen van onze opdrachtgevers. De uitdaging daarbij is om de cloudtoepassingen daar aan te koppelen.

De invulling van het Cloud Competence Center

Al die kennis komt samen door de verschillende expertises in de CCC-groep. Binnen JIO liggen de kennisgebieden bij verschillende afdelingen. Daarom is het samenbrengen van meerdere medewerkers een uitkomst. Het Cloud Competence Center is een virtuele samenwerkingsvorm, waarbij alle groepsleden de kennis aanvullen. Naast het bij elkaar brengen van de kennis, is de verhoging van productiviteit een extra voordeel.

Het vervolg

Het Cloud Competence Center is net gestart en daarom zijn er nog vervolgstappen nodig. Denk hierbij aan een concrete strategie, het starten van een Cloud Community en het vormen van het expertiseteam.