‘De storingen bepalen hoe je dag eruitziet’

Verhalen uit de praktijk

Mitchell is Senior Medewerker Operations bij de Justitiële ICT Organisatie in Soesterberg. Jarenlang werkte hij bij commerciële organisaties, zoals T-Mobile. Nu hij een gezin heeft, zijn de secundaire voorwaarden belangrijker geworden. Mitchell heeft al twee reorganisaties meegemaakt, waardoor hij zijn baan is verloren. Bij het Rijk is de kans op zulke ingrijpende veranderingen klein. Dit was doorslaggevend voor hem.

De klanten staan centraal

‘In deze digitale wereld is het belangrijk dat alle vormen van ICT goed werken. Van een algemene dataverbinding tot het werken in een digitale werkomgeving. Een melding komt binnen bij de afdeling Front Office. Vanuit de Front Office wordt dan contact opgenomen met Operations – waar ik werk – om het verder op te pakken. Wij nemen contact op met iemand die ter plekke aanwezig is en helpen op afstand aan de problemen. Zo neem ik de hulpvrager bij de hand om stap voor stap alle mogelijkheden na te gaan. Als diegene het niet op kan lossen, pakt de Back Office het uiteindelijk op.

Elke dag is anders

Ik monitor de meeste storingen eigenlijk al voordat de klanten het merken. Aan de hand van allerlei applicaties en netwerklandkaarten werken we bij Operations vooral preventief. Een aantal belangrijke applicaties zijn: TopDesk, Outlook en OBM. Hierin krijgen wij de informatie binnen die nodig zijn om storingen op te pakken. Stroom-, data- en netwerkstoringen komen het meest voor. Dan duiken wij in de ruim duizend servers die bij de Justitiële ICT Organisatie draaien.
In de weekenden en nachten komen er allerlei meldingen en dan is het belangrijk dat deze ’s ochtends zo snel mogelijk worden opgepakt. Geen dag is hetzelfde, omdat de storingen bepalen hoe je dag eruitziet. Het prioriteren van de storingen is voor mij de mooiste uitdaging.

Fijne carrièreswitch

De arbeidsvoorwaarden bij het Rijk en in dit geval de Justitiële ICT Organisatie zijn goed. Niet alleen primair, maar vooral ook secundair. Je hebt een fijn IKB-budget, veel flexibiliteit, genoeg verlofmogelijkheden en een bepaalde baanzekerheid. Dit geeft veel rust en daarmee ook werkplezier. En er zijn volop opleidingsmogelijkheden. Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn carrièreswitch. Ik kan het iedereen aanraden die minder interesse heeft in de commercie.’

Interesse gekregen?

We zoeken momenteel collega's die het team Operations willen versterken. Bekijk de vacature van ICT Operations Medewerker op Werken voor Nederland.