Opleidingsinstituut DJI

Het Opleidingsinstituut (OI) van de Dienst Justitiële Inrichtingen verzorgt de opleidingen voor de medewerkers van DJI en ketenpartners. Door corona was fysiek lesgeven in een klaslokaal ineens niet meer mogelijk. Wat nu? Het OI en de Justitiële ICT Organisatie maakten van de nood een deugd. Gevolg: een boost voor effectief online en hybride leren.

Snel geregeld: alle opleidingen digitaal

John Leenards, hoofd bedrijfsvoering OI, herinnert het zich nog goed. “Het opleiden viel plotseling stil toen corona losbarstte. Een urgent probleem, want medewerkers van DJI volgen altijd eerst een opleiding om veilig te kunnen werken. Dus ja, wat nu?” In opdracht van de hoofddirectie van DJI en met extra budget ging het OI aan de slag om het onderwijs zo snel mogelijk voort te zetten. Samen met de Directie Informatievoorziening van DJI en de Justitiële ICT Organisatie – toen nog SSC-I – vond het OI een goede oplossing: de digitale lesruimte Big Blue Button, een plug-in die naadloos integreert in Sophie, de al bestaande digitale leeromgeving van het OI.

Soepele overgang

Het OI vroeg de Justitiële ICT Organisatie de technische koppeling te maken met Sophie en de benodigde serverruimte te regelen. “Dat verliep heel soepel. Binnen 4 weken was het systeem operationeel.” Puntje van aandacht was de systeemsnelheid, die in het begin wat achterbleef omdat veel cursisten tegelijk online lessen volgden. “JIO heeft daarom de servercapaciteit vergroot en bewaakt hem dagelijks. Dat is heel belangrijk, er mag geen vertraging zijn terwijl er elke dag duizenden contactmomenten zijn tussen docenten en cursisten.” De koppeling van beide systemen pakt goed uit, stelt Leenards. “Je kunt nu vanuit Sophie automatisch in de juiste digitale lesruimte komen, waar alles klaar staat. Dat is heel effectief voor het onderwijs.”

Computers zonder beeld en geluid

Een ander punt van aandacht is dat DJI-computers in inrichtingen geen geluid en bewegend beeld hebben. Ook beschikken niet alle DJI’ers over een laptop. Leenards: “Inloggen kan wel via je privé-device, maar alleen met de juiste instellingen. Dat geeft soms problemen. Bovendien moesten mensen wennen aan leren vanuit huis.” 
Gelukkig zijn er ook oplossingen voor problemen die zich voor kunnen doen. Zoals een testomgeving waarin deelnemers voorafgaand aan de les de kwaliteit van beeld en geluid kunnen testen.  “Dat zorgt voor veel minder verstoring van de les.” Online handleidingen helpen cursisten ook. In opdracht van het OI werkt de Justitiële ICT Organisatie nu aan software, waarmee helpdeskmedewerkers kunnen inzoomen op een privé-computer om de juiste instellingen in te geven.

Winst

“De grootste winst van dit project is dat we konden doorgaan met lesgeven. Zo doen DJI-medewerkers ook in deze onzekere tijd de kennis en vaardigheden op om veilig te werken”, concludeert Leenards. Daarnaast gaf het een boost aan blended learning. Korte uitleg: “Blended learning, of hybride leren, is een mix van klassikaal onderwijs op locatie en e-learning. Wij hebben daar een derde pijler aan toegevoegd, namelijk online onderwijs in een digitale lesruimte. Een belangrijke innovatie die we bereikt hebben met technische hulp van de Justitiële ICT Organisatie.” Of samenwerking met de Justitiële ICT Organisatie een aanrader is? “Volmondig ja. Ze zijn snel en klantvriendelijk. Met hun kennis en kunde anticiperen ze goed, waardoor we kunnen werken met de digitale middelen die voor het leren belangrijk zijn. Deze samenwerking is een heel positieve ervaring!”